lördag 11 juni 2011

Äntligen!

Ja äntligen, kom det där toppenpasset då allt bara känns jättebra!

Men om vi börjar med måndagens hoppning.. Jag drog ihop de som var intresserade till ett hoppass, där vi kunde hjälpas åt att bygga och fixa åt varandra. Hindren blev som följande:
Studsen var väl snarare galoppbommar med varannan upphöjd, jag kände att åtminstone för Orvars skull hade det nog blivit lite väl klurigt med en vanlig studs, var ju trots allt andra gången han hoppades uppsuttet.

Det var jättevarmt så jag red inte fram så länge, hindren var ju pyttesmå så det kändes bara som jag hade tröttat ut honom. Började med travbommarna och krysset, utan räcket bakom. Inga problem alls... Sen tog jag bommar + kryss och fortsatte runt till studsen, det var inte heller något bry. Studsen i andra varvet dock, hans "svåra" galopp, tyckte han var lite jobbigt och försökte bryta ut. Men en infångar-bom som gick det fint. Bort med travbommarna, hoppade 5½an och sen oxern ett par gånger innan jag tyckte att det fick räcka. Superduktig och positiv var han hela tiden, så jag ville behålla det och inte trötta ut honom!

Sen kom en hemtenta och höll mig borta från stallet... Men igår satte jag på honom halsförlängare och lina så gick vi ut och joggade en sväng! Tror han tyckte det var en rätt trevlig omväxling, att jag också fick springa...!

Idag blev det ett pass i paddocken. Började mjuka upp honom i skritten, böja, ställa, motställa och flytta. Samma sak i traven utan några andra krav än just dessa. Galopperade i lätt sits några varv med bara mjukt stöd och han kändes rätt mjuk och formbar.
Fortsatte med skritten sen med lite högre krav på form, han kändes väldigt mjuk och fin! Gick över till den fruktade traven... Och gav mig fan på att sitta så fjäderlätt det bara gick, och insåg att jag kniper och klämmer med benen så jag förstör för oss båda, för idag tänkte jag "SÄRA!", hur dumt det än låter... För det funkade jättefint, underskänklarna blev möjligen lite fladdriga men inte så farligt. Lite galopp där jag tog in honom på svag båge längs långsidorna (lite förvänd). Till och med fattningarna i högervarvet funkade askalas! Han sladdade till med bakbenen en gång och blev toksur och började bocka, knäppskalle.
Nervarvning i trav, fortfarande lika mjuk och fin..

Ah, sånna här dagar kan man leva på länge!

Både han och Flippan blev duschade, hon satt i klubbrummet och ylade medan jag red... suck. Men sen hade jag en lycklig hund!

Inga kommentarer: