måndag 9 augusti 2010

mördarhundarna blir allt fler...

http://www.expressen.se/Nyheter/1.2090233/hunden-at-pa-min-arm#comments

Nu räknas tydligen rottisar in under kategorin mördarhundar. Det här med farliga hundraser diskuteras ju vilt om och om igen, många tycker att vissa hundraser ska förbjudas, andra tycker det ska införas ngt slags körkort på de raserna, andra tycker att folk borde lära sig uppfostra sina hundar. Jag hör nog till den sista kategorin, även om det faktiskt är så att vissa hundraser klart är mer disponerade för att slåss mot andra hundar/attackera folk. Jag känner mig inte otrygg för att jag möter en amstaff, jag känner mig däremot otrygg om jag möter en amstaff i händerna på någon som inte verkar ha nån pli på sin hund - oavsett ras. Jag kan utan problem förstå om folk med mindre hundar känner sig otrygga när de möter en skällande Clabbe som hoppar och drar i kopplet, han ser inte helt snäll ut (och är inte det heller). Men vi inser i alla fall det om Clabbe, att han ska inte vara lös om man kan riskera att träffa andra hundar eller om barn leker med pinnar i närheten, då hade han lätt kunnat sätta sig i nacken på hunden, eller råkat klippa handen på ett barn för att komma åt pinnen. Men var går gränsen? Hur "farlig" måste hunden vara för att den inte ska få finnas? Hur många individer av en ras måste attackera människor/hundar för att hundrasen ska förbjudas (för de som förespråkar det)?
Jag lutar åt att aveln måste kontrolleras. Inga jäkla blocket-hundar (dvs hundvalpar som kommer från min söta hund fick valpar med en annan söt hund och nu kan nån få köpa valpisarna). Det finns så många seriösa uppfödare som tar fram toppenhundar och är noga med var de hamnar. Korsningar kan vara jättetrevliga och fina, som sötaste Wilmer till exempel! Men ofta - åtminstone oftare än vid kennelavel - säljs valparna till lite vem som helst som betalar. Är man inte seriös hundägare är det förmodligen mer lockande att köpa en billig hund med tveksamma linjer som man ofta inte har någon aning om. En seriös uppfödare är mer selektiv med var valparna hamnar eftersom de vill ha ett gott anseende för att kunna fortsätta avla fram och sälja trevliga hundar. Och det är synd om dessa seriösa uppfödare när deras ras får dåligt rykte pga oseriösa uppfödare/hundägare.
Det är framförallt synd om dessa hundar som får lida när ägarna inte är seriösa!

Inga kommentarer: