torsdag 27 oktober 2011

Det gick ju sådär...

..att börja blogga igen. Ja jag erkänner, jag glömde bort det!

Nåja, en kortare sammanfattning av ridningen än så länge då. Hade ju tänkt att jag skulle prova med en upphöjd bom för högergaloppen, det funkade inte... Det fungerar inte heller att fatta från skritt. Däremot galopperar han i höger galopp ute! Det är himla märkligt, annars hade jag ju gissat på en låsning i rygg eller länd kanske, men det verkar ju inte vara fallet. Red en långtur till Skrylle med en annan tjej i stallet där han gick i både höger och vänster galopp toppenfint. Idag i paddocken fick jag till lite galopp i det svåra varvet, han inledde med ett bocksprång så lite jobbigt var det nog!
Vi jobbar på i alla fall, jag tycker jag har fått fram honom mer för skänkeln nu, gör en del övergångar i början av varje pass för att han ska piggna till lite! Har börjat pilla lite med öppna och sluta, ibland blir han lite frustrerad och tappar all bjudning, ibland trillar han iväg framåt istället. Detsamma gäller för skänkelvikningarna, han är helt enkelt inte tillräckligt stark än!
Planen är fortsatt "styrketräning", galoppfattningar och mer samling i vänster galopp, höger galopp ska jag ta mig tusan få till! Tänka på att renodla hjälperna i fattningen, och prova tömköra... Jämnare tvärning när jag flyttar för skänkeln, och inte låta honom flyta ut med bogarna.

Inga kommentarer: