fredag 7 oktober 2011

Ny häst - nya tag!

Av olika anledningar är jag medryttare på en ny häst, dock i samma stall! Hästen är en medelålders (nä, jag kommer inte riktigt ihåg åldern) herre med varmblodsstam. Inte startad, vilket jag förstår eftersom han inte direkt har någon vilja att gå fram! Jag kommer rida honom 2 dagar i veckan, vilket passar himla bra just nu. Ägaren rider mest ut, så jag kan gladeligen harva runt i paddocken vilket jag trivs med! Dessutom har ägaren sagt att om jag vill träna så är det bara att säga till så lastar vi honom och kör iväg nånstans, jättekul!!

Har bara ridít honom två gånger förutom provridningen, och det har gått fint. Han är rätt mjuk och trevlig, samarbetsvillig plus att han är igång vilket är himla skönt, det innebär ju att han har kondition och orkar mer än söte Orvar! Något som också är skönt är att han (än så länge) känns lite mer förutsägbar än Orvar. Jag kan hålla mig till planen lite mer, med Orvar kunde det gå väldigt upp och ner från gång till gång.

Har jobbat med massa övergångar (lösningen på allt!) för att få igång honom så han svarar kvickare på framåtdrivande hjälper. Funkat rätt bra tycker jag, även om jag hade önskat att han sätter under sig lite mer, men det jobbar vi på. En del flyttande undan skänkel också, just för att få in den där bakdelen. Han rinner iväg en del med bogarna så jag måste försöka hitta yttersidan mer.

Hans absolut största problem är högergaloppen. Den finns nämligen inte! 2 gånger av tre har jag lyckats få till 2 språng typ, efter att han varit riktigt uppvärmd. Så det är utmaningen nu - det ska bli kul! Funderar på att prova tömköra honom, det lär ju vara lättare för honom att galoppera i höger varv utan en ryttare på ryggen..

Planen på söndag är att jobba honom riktigt lösgjord, hitta ytterbogarna i sidvärtsrörelserna, massa övergångar i början och så en lite upphöjd galoppbom för att hjälpa honom till högergaloppen.

Inga kommentarer: