tisdag 4 augusti 2009

äntligen hemma!

jag har gnällt mycket om tågresor men nu är det fan i mig befogat. första delen, mellan östersund och sthlm var för det första tåget försenat, inte kul när man vet att man bara har 25 minuter på sig att byta tåg. sen var det tjockt med folk, jag fick ha flippan i knäet eftersom jag hade en fnittrande 12åring bredvid mig (hennes kompis satt framför och var om möjligt ännu störigare). på andra sidan gången satt en mamma med två små pojkar. den yngsta (3 skulle jag gissa på) ställde sig och RÅglodde på mina pistagenötter, när jag satt och knaprade. Zebbe föreslog att jag skulle kasta skal på honom, jag gillade den idén... sen började de här två ungarna bråka. och skrika. och skrika ännu mer. deras mamma försökte säga att konduktören skulle slänga av dem vid nästa stopp. jag var nära att räcka upp handen och anmäla mig frivillig...
vi kom till slut fram till sthlm, lite sent men tåget till malmö väntade på oss på samma perrong så det var skönt att slippa springa med flippan. tyvärr innebar ju detta att flippan inte hann kissa nånstans.. inne i djurkupén var det FULLT, min plats var självklart längst in vid fönstret men jag lyckades byte med en kille som satt i mitten, jag hade inte fått plats med flippan därinne. i kupén satt också två illaluktande, skäggiga tyskar med vandringskängor (som de tyvärr tagit av sig. dålig idé, i en instängd kupé...). ett par som också var därinne klev av tidigt, så vi var fyra kvar. att försöka slappna av och sova var inte ens att tänka på. jag ville bara komma hem! det var varmt, kvavt, illaluktande och obekvämt.
lotta och zabina kom och hämtade mig vid stationen, gud så glad jag var att se dem! när jag kom in hemma ville jag bara gråta. jag var såå trött och såå hungrig. för trött för att äta men för hungrig för att sova. flippan kunde itne riktigt slappna av och äta eftersom att jag inte kunde det. DÅ började jag gråta! zebbe blev lite orolig över mitt väldigt instabila tillstånd... hade nog jag också blivit! men det var bara så skönt att komma av det där jäkla tåget och vara hemma, trots att det har varit en underbar vecka!
imorgon ska vi till österlen och ales stenar med våra "utlänningar" som är här och hälsar på zabina. ska bli mysigt med en utflykt!

1 kommentar:

Lotta sa...

haha! erkänn att du är avis på min skådespelar karriär! :D