måndag 21 december 2009

resan från helvetet

lite recap över helgen först...
i fredags morse kom Lotta med nattåget. vi körde runt lite (en aning vilse emellanåt) kring malmö, först till vellingeblomman där vi tryckte på en himla massa knappar och hittade en del julklappar! sen fortsatte vi till entré där vi hittade några fler klappar, innan vi åkte hem i snöslasket som var på vägarna. i lördags var jag på (en till) anställningsintervju, får besked i veckan om det. Zebbe mådde skit så han bestämde sig för att ringa till jobb och sjuka sig, vilket ändå var lite bra för då kunde vi åka redan på kvällen. så vid 23 packade vi in oss själva och hundar i bilen, det hade kommit ca 2-3 dm snö i Lund under dagen, men på E4an var det helt okej att köra. Zebbe tog första passet, upp till Jönköping. jag försökte sova men slumrade väl till en 20 minuter bara... när vi kom till Jönköping var klockan 3 på natten tankade vi, och jag satte mig bakom ratten. Lotta sov som en gris sedan länge, Zebbe somnade efter en stund så det var jag och Ametist från musikhjälpen som var vakna... ju närmare Stockholm vi kom desto mer snöade det, till slut såg jag inte mer än 5 meter framför bilen, så då väckte jag Zebbe för lite moraliskt stöd! klockan 7 svängde jag in på McD mellan Södertälje och Stockholm, Zebbe och hundarna vaknade så fort jag svängde av men Lotta fick vi väcka. ut med hundar, kissa och äta frukost, iväg igen. Zebbe körde genom Stockholm och upp till Gävle, där vi med mammas hjälp lyckades hitta en Jet-mack och tanka. jag hade försökt sova lite men det gick ju inte... min tur att köra igen, upp till Sundsvall. bajsväder igen till och från, vissa bitar var det glashalt på vägen och så mycket snö så det var alldeles vitt framför oss! återigen somnade de andra två, nu hade jag Jason och Christer som sällskap... älskade musikhjälpen! Zebbe försökte hålla sig vaken emellanåt för att hålla mig sällskap, det var en god tanke i alla fall. Lotta väckte jag helt sonika (där har vi ett uttryck jag sällan använder..!). i Sundsvall vid 13, jag var så trött att när jag skulle kissa på macken höll jag på att börja gråta för det var folk före i kön... jag hanterar varken sömn- eller matbrist särskilt bra! nu var det i alla fall Lottas tur att köra sista biten. inga fler stopp, raka vägen mellan Sundsvall och Östersund. jag var lite nervös i början, men Lotta körde jättebra så jag behövde inte oroa mig. jag kunde ju ändå inte sova men jag kunde slappna av i alla fall.
klockan 16 var vi äntligen i Östersund!!!! hundarna var lyckliga att få komma ut ur bilen, vi också.. flippan var nog allra lyckligast, bortsett från mamma kanske...gick och la oss vid 20 och vaknade 9 imorse. den sömnen behövdes!

Inga kommentarer: