tisdag 20 oktober 2009

okej okej

jag vet att jag inte uppdaterat på länge. så mamma - det här jätte-megalånga inlägget är till dig! <3
vad har hänt sen sist? jag har ridit en del... senast igår, då jag tog med flippan till stallet för att hon skulle få följa med på en uteritt och springa av sig lite. tyvärr bor det två kaniner på gården, i en utebur, och flippan är väldigt fascinerade av dessa. och då menar jag väldigt! jag fick bokstavligen släpa ut henne från gårdsplanen för att hon skulle följa med. muppunge.
vi gav oss till slut iväg i alla fall och flippan sprang glatt runt på fälten runt omkring oss. tills hon sakta men säkert drar sig närmare och närmare gården igen. jodå, till slut var hon tillbaka på gården igen. då hade jag ändå ridit en bit så jag hade ingen lust att vända tillbaka, utan bestämde mig för att hålla tummarna för att hon stod kvar hos kaninerna när vi kom tillbaka.
Flechen var på högspänn hela tiden, trodde han skulle bli uppäten av en plogpinne bland annat.. efter många tvära stopp, hopp åt sidan och lite trav fick han syn på en traktor. 50 meter bort... den stod dessutom stilla, var inte ens startad. jag höll precis på att korta upp tyglarna för Sanna hade varnat mig för att han gärna tvärvänder om han ser något läskigt. mycket riktigt, innan jag hann korta tyglarna vänder han, men det var ingen snäll vändning, nej - han reser sig på bakbenen (högt!) och kastar sig runt och sticker i full galopp. efter en tjugo-trettio meter får jag kontroll på tyglarna och lyckas få stopp på honom. men som jag kokade! jag hade dock tur som höll mig kvar, i förrgår slängde han av Sanna ute på revingehed..
just ja, flippan stod kvar i jaktställning när vi kom tillbaka till gården!

i lördags hade vi sittning med klassen, P-tema (vad som helst på P!). jag kom på den briljanta idén (som jag definitivt hade varit ensam om) att gå som ett penntroll! jag köpte lila sprayfärg till håret och började göra mig i ordning ett par timmar innan det var dags att gå till förfest. jag kokade sockervatten och började tupera håret. och tupera... och tupera... till slut var håret en enda stor boll, som sakta la sig ner... jag tupeprade lite till, sprayade, och så la det sig ner igen.. zebbe assisterade med färgen som inte ville alls. den la sig i kristaller ovanpå håret istället och det slutade med ett rätt fläckigt resultat, i ungefär en tredjedel av håret (och då köpte jag ändå 2 burkar för att det skulle räcka!). fem minuter efter att jag egentligen skulle vara på förfest kastade jag mig in i duschen för att skölja ur skiten och gick istället som "preppy".
trots den misslyckade starten blev kvällen hur bra som helst, vi hade superroligt hela kvällen! det ska definitivt göras om, förmodligen efter tentan.

om mindre än 2 veckor är det dags för min första tenta. jag är redan nervös och det känns en aning övermäktigt faktiskt. det är så otroligt många böcker som ska läsas, teorier som ska förstås och konstiga ord man ska slänga sig med. har dock en bra grupp att plugga med så det är ett klart plus! Google dokument is the shit.

på fredag tar jag tåget upp till norrköping, till Zabina för henne och Emmas inflyttningsfest! det ska bli så jäkla kul att se hur de bor, träffa alla som Zabina pratar om och faktiskt få en liten "minisemester". tågresan kommer gå åt till att plugga, och där kan jag ju faktiskt inte roa mig med något annat så det blir nog riktigt bra.

det var en "liten" uppdatering på vad jag haft för mig den senaste tiden!

2 kommentarer:

Lotta sa...

Jag undrar bara...Vad gillade kaninerna Flippans "uppvaktning"??
Åsså e du försiktig när du är ute och rider!!!

KattisZebbe sa...

Kaninerna var väl inte överförtjusta direkt... jag var faktiskt rädd att de skulle dött av en hjärtattack när jag kom tillbaka. :P
haha jag lovar. jag har i alla fall hjälm på mig!