måndag 18 april 2011

Ridhelg

I lördags släpade jag med mig Zebbe ut till stallet, han släpade i sin tur med sig Quando. De åkte och spårade men var tillbaka tills jag började rida i paddocken, så Q fick träna på att koncentrera sig på husse medan jag red runt dem. Nyttigt!
Jag gjorde en bomövning med inspiration från Sanna, 8-9 bommar, vanligt avstånd mellan de första 4 o sen längde jag ut avståndet mellan bommarna för att han skulle få länga ut ordentligt ut ur serien från ena hållet, och korta från andra. Det tog ett tag innan vi fick kläm på det, men till slut så! Jobbade med att "smyga" igång traven också, samt bara trava några steg - avsaktning - trav osv. Det gjorde han jättebra, och jag lyckades sitta ner i sadeln också..
Igår hade nog Orvar lite träningsvärk i rumpan (mao ska vi fortsätta med bommarna!) så vi red ut en sväng med Anita och Galax. Galax var väldigt pigg och jag kände mig rätt nöjd med sjyssta Orvar som alltid sköter sig fint och vet hur man saktar av... Men det var en trevlig tur i fint väder!
Eftersom han gick hyfsat ordentligt både lör och sön tog jag en härlig skrittur barbacka idag (lite trav var jag tvungen att prova)! Solen värmde ordentligt så jag gjorde iordning honom ute och red i bara linne. Ljuvligt! Hann med att smörja hans träns också, både Ericas (som jag har när jag rider ut) och mitt som jag rider i paddocken med.

Inga kommentarer: