fredag 8 april 2011

Tömkörning

Igår hade jag planerat in tömkörning för Orvars del, och döm om min lycka när jag hittade den mytomspunna longerpisken! Jag har fått hålla till godo med ett dressyrspö som inte gjort någon lycklig, speciellt styrningen har blivit lidande då han har känts en aning nonchalant. Han lyssnade helt enkelt mycket bättre idag, även fast det blåste halv storm och ländtäcket stod som ett segel från hans rumpa. Jag hade lagt bommar på voltspåret, så jag kunde ta dem både i skritt och trav eftersom han kunde gå längre in där de låg tätare i skritten. Han trampade på bra och jag avslutade med bommar i trav, galopp 1 varv och sen ner till trav igen.
Jag har bara kört på enkel tömsättning den senaste tiden, tycker det funkar bra på honom. Känns ärligare dessutom! Med gramansättning blir dels styrningen sämre eftersom det blir otydligt, och det är lätt hänt att man står med en avknäppt nacke och en häst som bara paddlar på med bakbenen en mil bakom... Ledande innertöm funkar ju rätt bra men jag blir irriterad när jag bara kan hålla mig till ett varv! Pilligt att sätta om tömmarna hela tiden... Jag ska försöka muta någon att filma någon dag! Här är en bild sen i höstas i alla fall.



Tentan i mentala (o)hälsans sociologi gick bra, 21 poäng (G=16, VG=24). Jag är faktiskt grymt nöjd med tanke på hur lite jag pluggade! Straffrättstentan har vi inte fått rättad än... Men nu ska jag verkligen ta tag i utredningen som skulle gjorts i januari, det börjar bli dags för det.

På måndag kommer bästaste Zabina hit! Fullt upp blir det de få dagar hon är hemma, har lånat Micke så vi ska ut och rida på tisdag, och onsdag åker vi förhoppningsvis till Köpenhamn för att se Jeff Dunham! Zebbe har lyckats ta ledigt från jobbet dessutom så han kan följa med, ska bli jätteroligt!

2 kommentarer:

Lotta sa...

Kul att läsa om din hästträning och dina tankar!!
Jag undrar om jag hinner träffa Zabina den här gången?? Aja..nån minut ska vi väl hinna med. Jag jobbar ju alla dagarna :(

KattisZebbe sa...

Kul att du tycker det, känns faktiskt som en bra idé att skriva ner det så jag kan hålla koll på vad jag egentligen gör, och om det händer något.. ;)
Det gör du säkert, annars får vi köra förbi jobbet imorgon efter stallet. :)