onsdag 7 januari 2009

laga mat

jag tycker det är kul att laga mat. och emellanåt tycker jag att jag är riktigt bra på det. men av någon anledning tar jag det väldigt personligt om det inte blir bra, eller om någon inte tycker om det jag lagat. jag vet inte varför, och det är rätt löjligt! men igår gjorde jag en fläskfilégryta som verkligen blev supergod (zebbe ringde till och med och sa att det var jättegott, så jag antar att det är ett bra betyg!), så den tänker jag dela med mig av!

fläskfilé
minimajs
bambuskott
grädde (yummie)
kalvfond
tabasco
chili/lime-krydda
vitlök (vitlök is the mother of all löks)

och så ris till. enkelt och gott!


mina piroger har jag också blivit himla nöjd med (även om zebbe inte äter dem, eftersom det är pajdeg...). jag råkar också ha en bild på dem så de kommer också här!
pajdeg
köttfärssås - inte så såsig
ost
äggula för att pensla

kavla ut cirklar av pajdegen, lägg en klick köttfärssås på ena halvan (mindre än du tror!) och så strö lite ost på. vik över andra halvan av cirkeln och pressa kanten med en gaffel - in i ugnen. perfekt att frysa in och ta med till jobb-lunchen.

det tråkiga med att äta riktigt god mat en kväll är att kvällen efter (som igår) blir maten så himla tråkig. ikväll blev det pyttipanna. yey.

1 kommentar:

Anonym sa...

Zebbe borde lära sig att äta pajdeg minsann. Inte kan ni käka fläskpannkaka tillsammans heller. Men kanske crepés som omväxling till piroger...samma fyllning går ju bra. Tunna pannkakor gillar han iallafall!!