söndag 17 maj 2009

hur dåligt mådde jag?

..och går det att mäta?
läste en krönika om ätstörningar på aftonbladet nyss, vilket fick mig att tänka. de flesta som har/har haft ätstörningar har haft det sedan tidiga tonår och många år framöver. det hade aldrig jag. jag mådde nog bara lite dåligt en stund. en ganska kort stund. men stunden var jobbig, och jag förstår inte hur så många kan leva med det i så många år.

jag har aldrig skrivit ner detta innan. det är väldigt jobbigt och om jag publicerar det vet jag inte.

i tvåan på gymnasiet gjorde jag och min dåvarande pojkvän slut och jag hade väldigt mycket att göra i skolan. så vad återstod, som jag kunde ta kontroll över? min vikt... det låter himla simpelt och näst intill löjligt men det var inte direkt ett beslut. jag vet inte hur jag ska kunna förklara det, det bara blev. jag bestämde mig inte för att sluta äta, det kom -hur sjukt det än låter- naturligt.
så jag slutade äta. och började träna. fast mest lät jag bli att äta, jag har ju aldrig varit så himla intresserad av det här med att träna.
det här började någonstans i oktober-november och jag kommer aldrig glömma julbordet. jag och L tog förstås löjligt små portioner av det lilla vi kunde tänka oss att äta, och slog oss ner bredvid H och M. speciellt H tyckte att det var så himla jobbigt att se oss misshandla oss själva på det här sättet att hon kunde knappt sitta kvar. och vi förstod förstås ingenting.
när jag var hemma på jullovet skämdes jag. mamma såg ju förstås att jag hade gått ner så mycket i vikt - här skiljer jag kanske mig från många andra? jag var fullt medveten om att jag hade magrat, men jag vägrade erkänna det- och fällde en och annan kommentar. mamma visste heller förstås inte hur fort min viktminskning gått, men inför hennes blick skämdes jag ändå så mycket.
Jag är en Trolle. Jag är stark.
det jag höll på med då var inte det minsta starkt, tvärtom, det var svagt.
när jag var yngre tyckte jag att anorexia var något svagt. du inbillade dig att du var tjock för att andra människor sa att du var det och du trodde du var tvungen att vara smal för då kunde du kanske bli lycklig.
jag har aldrig inbillat mig att jag varit tjock. jag har vägt 58-60kg ända sedan jag slutade växa och jag vet att muskler väger mer än fett och jag har alltid varit välmusklad. andra har alltid placerat mig i "det smala facket". jag har sällan varit mager, men alltid lycklig.
när allt det här hände vet jag inte vad som pågick i min hjärna. får jag skylla på kortslutning? i efterhand har jag insett att min vikt var det enda jag kände att jag kunde ha 100% kontroll över och handlade därefter. som med skygglappar gick jag omkring bland alla andra och åt allt mindre, tränade allt mer.
i februari åkte jag med pappas släkt, endast damer, till thailand. även här skämdes jag för att erkänna att jag mådde dåligt, att något kunde vara fel. i min värld har man inte fel, speciellt inte bland släkten. så jag åt. och alla andra åt. men ingen skämdes för att ligga med magen i solen? utom jag. jag inbillade mig inte att jag var tjock, tro inte det om mig - jag tyckte bara att jag kunde vara lite smalare. alltid lite smalare. men att kräkas var inget alternativ så jag fick finna mig i att äta för stunden, även om det var svårt och rent av äckligt.
när jag kom tillbaka från thailand -och faktiskt gått upp ett par kilo- var det M och H som fick mig att inse vad jag höll på med. vi gick ofta promenader bara för att prata och under en av dessa berättade de hur dåligt de mådde av det jag (och L) höll på med. att höra detta gjorde mig så himla ont! om jag förstör för mig själv är en sak men att förstöra för någon annan..? att göra någon jag tycker om och älskar ledsen bara för att jag mår lite dåligt? och framför allt, att svika min mamma, pappa, H, M och många andra när det här beteendet är så långt från mig själv kändes oerhört lågt. så varför gjorde jag det?
jag vet precis varför. för att jag kunde kontrollera det, när jag inte kunde kontrollera mycket annat. det är den ytterst enkla anledningen, hur banal den än må vara. det är den enda jag har att ge. så var det i mitt fall, i mitt korta besök i ätstörningarnas värld.
jag är glad att jag inte stannade längre, och jag hoppas att aldrig komma på besök.

därför ställer jag mig absolut inte på en våg idag. för jag vet att siffrorna där blir på en sekund min fiende och det har jag än idag svårt för. vi har ingen våg hemma men om ingen hindrar mig smyger jag som en besatt upp på badrumsvågar i vänners hem - och förfasas. men inte mer än så, det har jag åtminstone lärt mig.

en kort oväsentlig text som tagit tramsigt lång tid att skriva, men också fungerat som terapi. för första gången på länge har jag gråtit lite - även om jag inte riktigt vet varför.

nu publicerar jag detta, tyck vad du vill, det är inte för din skull jag skriver det här...

5 kommentarer:

Åsa sa...

Jag tittade in här via en länk osm ligger till din sida på en väns blogg. Fastnade totalt i detta inlägg. Du skriver det så enkelt, men ändå så väldigt starkt! Hade en gång för länge sedan en nära vän som hamnade ganska djupt i anorexia-träsket, men tack o lov tog hon sig ur det med hjälp av oss nära och kära. Du säger att du skriver det bara för dig själv, men jag tror och hoppas att kanske kan få någon som tittar in att få sig en tankeställare, antingen om sig själv eller om någon i sin omgivning som kan behöva hjälp. Tack!

Anonym sa...

Du är så stark, som skriver om det, och jag är så otroligt imponerad av din mental styrka. Att din psykiska status just då var väldigt skör är väl utom all tvivel.. Att gå naturvetenskaplig med de krav som hör till och att det tar slut med en pojkvän, som jag vet att du tyckte mycket om, förstår jag, var ett veribatelt helvete.
Men du har gjort så som många önskar att de gjort. Du har gjort upp med den tiden, och kan dessutom förmedla det med ord. STARKT JOBBAT TJEJEN!!!!!!!!

KattisZebbe sa...

fast jag känner mig inte särskilt stark. det finns så många som fastnat och levt med det i så många år, jag var lite svag i några månader?

Zabina sa...

Jag har ju hört detta innan, men jag sitter ändå i rachels vardagsrum och gråter.
Detta är ju anledningen till att jag blir så sur när du missar att äta eller när Zebbe vill ha en våg. Jag vill att du ska må BRA för du är min sol, och om du nånsin kommer på besök igen så kommer jag och hämtar dig. Jag lovar. Jag kommer alltid att hämta dig. För du hämtade mig, från en helt annan värd visserligen, men du var ändå där och jag kommer alltid att göra detsamma för dig.

Lotta sa...

Sötaste Kattis.Nu sitter jag här och gråter. Jag har inte läst här på en stund och hade inte läst detta inlägg innan. Jag tror som iffifftös skriver att ditt val att berätta här kan hjälpa någon annan eller få upp ögonen på någon som finns i närheten och kanske behöver hjälp och stöd. Många gånger kan det ju handla om att våga säga, våga fråga, att bry sig helt enkelt. Och om inlägget tog löjligt lång tid att skriva så tycker jag inte att det är så konstigt alls att det gjorde det.